Loonwijzigingen 2006
ingevoerd op 25-11-2005
Loonwijzigingen 2006
Zoals u inmiddels weet, gaan we in 2006 op verschillende gebieden een turbulente tijd tegemoet. Wat staat u te wachten als werkgever en als ondernemer?
Navolgend een korte opsomming van de wijzigingen.
Loonbelastingverklaring
Vanaf 1 januari 2006 hoeft u geen loonbelastingverklaring voor nieuwe werknemers meer in te leveren. Nieuwe werknemers dienen 1 dag voor indiensttreding te worden aangemeld bij de Belastingdienst. Verzuimt u dit te doen, dan wordt de werknemer als anonieme werknemer beschouwd en legt de Belastingdienst u een verzuimboete op van maximaal € 1.134 en kan zij tevens over elke dag dat u te laat bent het anoniementarief toepassen.
Meldt dus uw nieuwe werknemers op tijd aan en niet achteraf bij een loonverwerking.
Aangifte Loonbelasting
De aangifte loonbelasting wordt met ingang van 1 januari 2006 een maandaangifte, dat wil zeggen na afloop van een kalendermaand dient voor het einde van de volgende kalendermaand de aangifte bij de Belastingdienst binnen te zijn, alsmede de betaling van de verschuldigde loonbelasting en sociale lasten (dit laatste is nieuw).
U kunt een aangifte corrigeren voor het einde van de kalendermaand. Daarna heeft een eventuele correctie verstrekkende gevolgen. Indien u te laat corrigeert legt de Belastingdienst een boete op en kunnen eventueel in te houden sociale lasten voor rekening van de werkgever komen.
Een voorbeeld: U als werkgever heeft de salarissen van januari 2006 doorgegeven aan de Belastingdienst en wel voor 28 februari 2006. Uw administratie wordt in de maand april gecontroleerd door uw accountant en deze heeft geconstateerd dat er een aantal loonbetalingen (overwerk, oproepuren) over januari niet zijn doorgegeven. U mag dit niet aangeven in de aangifte van april, want u dient nu de aangifte van januari achteraf te corrigeren. De correctie geschiedt nu achteraf, hetgeen ook gevolgen heeft voor de aangiften over februari en maart, want ook deze maanden dienen nu gecorrigeerd te worden.
Conclusie: De Belastingdienst legt boetes op en de werknemer dient eventueel teveel genoten salaris terug te betalen.
Lever dus uw administratie na elke maand op tijd in om deze problemen te voorkomen.
Premies Sociale Lasten
De premies sociale lasten worden elke maand middels de aangifte loonbelasting voldaan. Dit betekent dus voor u geen voorschotnota’s meer, want u draagt direct af middels de aangifte. De overige sociale lasten, waaronder pensioenpremies worden nog steeds op de gebruikelijke wijze afgedragen aan de Bedrijfstakfondsen.
Pensioenregeling
Met ingang van 1 januari 2006 moeten alle bestaande pensioenregelingen zijn aangepast aan de gewijzigde regelgeving, dus ook voor uw personeel. De meeste werkgevers kennen een bedrijfstakpensioenregeling en hebben waarschijnlijk hierover al informatie gehad van de pensioenverzekeraar. Wanneer u nog niet bent benadert door uw pensioenverzekeraar voor aanpassing van uw regeling of nog geen informatie heeft gehad dat uw regeling is aangepast, adviseren wij u om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met uw pensioenverzekeraar.
Medio december ontvangt u van de Belastingdienst een formulier waarin gevraagd wordt of bij u de regeling al is aangepast. Dit dient u na te vragen bij het pensioenfonds waarbij u als werkgever bent aangesloten. Laat het formulier in geen geval liggen en lever het bij twijfel in bij uw accountant. Wanneer uw regeling voor 31 december 2005 niet aangepast is kunt u gebruik maken van de in het formulier van de belastingdienst vermelde overgangsregeling. Deze regeling houdt kort gezegd in dat over het teveel aan pensioenpremie dat vanaf 2006 wordt ingehouden op het salaris van de werknemer, omdat de regeling nog niet is aangepast aan de gewijzigde regels, een eindheffing van 52% zal plaatsvinden bij de werkgever.
Levensloop/Spaarloon
Op 1 januari 2006 kunnen werknemers, inclusief de Directeur Grootaandeelhouder, gebruik maken van de levensloopregeling. Maximaal 12% van het bruto jaarloon mag jaarlijks worden gestort in het levensloopsaldo tot een maximum van 210% van het laatste loon. De werkgever dient dit te controleren en bij te houden, hetgeen pas echt leuk wordt wanneer een werknemer bij diverse werkgevers werkt of elk jaar van levensloopaanbieder (bijv. een bankinstelling) switcht in verband met rentevergoedingen. Tevens is er voor werknemers die op 31 december 2005 de leeftijd van 51 jaar, maar nog niet die van 56 jaar hebben bereikt, de mogelijkheid het gehele bruto jaarloon om te zetten in levensloop. Daarnaast blijft de spaarloonregeling bestaan.
De werknemer kan of deelnemen aan de spaarloonregeling of aan de levensloopregeling, dus niet aan beide tegelijk. De spaarloonregeling geldt nog altijd niet voor de Directeur Grootaandeelhouder.
De levensloopregeling betekent wel een behoorlijke administratieve belasting voor de werkgever.
Auto van de zaak
Met ingang van 1 januari 2006 dienen werknemers die over een auto van de zaak beschikken een kilometeradministratie bij te houden om een fiscale bijtelling bij hun salaris te voorkomen. Wanneer een werknemer op jaarbasis minder dan 500 km privé gebruik maakt van de auto van de zaak is er in principe niets aan de hand.
De werknemer kan een verklaring aan de Belastingdienst vragen indien de werknemer meent dat de bijtelling in verband met de auto van de zaak op hem niet van toepassing is. De goedgekeurde verklaring werkt als een vrijwaring voor de werkgever.
Bij méér dan 500 km privé-gebruik per jaar geldt echter een fiscale bijtelling van 22% van de cataloguswaarde van de auto, waarop de werkgever loonheffing dient in te houden en de werknemer daardoor netto minder salaris zal ontvangen.
De ideale situatie ter voorkoming van bijtelling voor de Belastingdienst is de sluitende kilometeradministratie dan wel het volgende: De werknemer levert elke dag na afloop van zijn werkzaamheden de autosleutels bij de werkgever in, die deze op een centrale plek bewaart. De auto wordt geparkeerd op een omheinde parkeerplaats bij de werkgever, die deze eventueel af kan sluiten. De werknemer houdt de gereden kilometers bij volgens een kilometeradministratie en haalt bij aanvang van de werkzaamheden de sleutels bij de werkgever op.
Tot slot
Zoals u leest, is het niet gering wat ons allemaal staat te wachten en wordt er het een en ander van u als ondernemer gevergd. Wij zijn er van overtuigd dat wij in goede samenwerking met u ook deze problemen tot een goed einde zullen brengen.
De loonafdeling van Accuraed is er klaar voor!